Wyznaczenie jasnych kryteriów oceniania oraz określenie swoich wymagań w stosunku do uczniów jest jednym z wazniejszych warunków uzyskania pozytywnych efektów w pracy dydaktycznej.
KRYTERIA OCEN Z INFORMATYKI
dla uczniów szkoły podstawowej
OCENA: CELUJĄCY
1. Uczeń potrafi samodzielnie:
-wykonać zadania na ocenę bardzo dobrą oraz spełnić wymagania wykraczające poza zakres materiału;
-zastosować poznane treści programowe w sytuacjach trudniejszych;
-przygotować dodatkowe informacje na zajęcia.
2. Uczeń w czasie zajęć wykazuje postawę pełnego zaangażowania, jest pilny, pomaga innym w pracy, motywuje innych uczestników zajęć do pokonywania trudności.
3. Uczeń, pod kierunkiem nauczyciela bierze udział w konkursach informatycznych; korzysta z różnych źródeł w zdobywaniu wiedzy, wykorzystuje umiejętności informatyczne na innych lekcjach.
OCENA: BARDZO DOBRY
1. Uczeń potrafi samodzielnie:
-wykonać zlecone prace na komputerze;
-zawsze skończyć rozpoczętą pracę.
2. Uczeń jest aktywny na lekcji, chętnie pracuje; jest systematyczny; zawsze przygotowany do zajęć.
3. Uczeń opanował wszystkie wiadomości i umiejętności przewidziane w programie nauczania; potrafi umiejętnie wykorzystać zdobytą wiedzę.
OCENA: DOBRY
1. Uczeń potrafi samodzielnie:
-wykonać większość zadań na lekcji.
2. Uczeń jest zaangażowany w czasie wykonywania zadań; przeważnie kończy rozpoczęte na lekcji zadania.
3. Uczeń opanował wiadomości i umiejętności przewidziane w programie nauczania; czasami korzysta z pomocy nauczyciela.
OCENA: DOSTATECZNY
1. Uczeń potrafi samodzielnie:
-wykonać proste zadania za pomocą komputera.
2. Uczeń pracuje nie zawsze systematycznie; nie wykorzystuje swoich możliwości; nie wykazuje większego zainteresowania przedmiotem.
3. Uczeń opanował podstawowe wiadomości i umiejętności przewidziane w programie nauczania; wymaga pomocy nauczyciela w większości podejmowanych działań.
OCENA: DOPUSZCZAJĄCY
1. Uczeń nie potrafi samodzielnie:
-wykonać zadania na komputerze.
2. Uczeń pracuje niechętnie i niesystematycznie; wykazuje niewielkie zainteresowanie przedmiotem.
3. Uczniowi brak chęci do pogłębiania wiedzy; wymaga stałej pomocy podczas wykonywania zadań.
OCENA: NIEDOSTATECZNY
1. Uczeń nie potrafi nawet przy pomocy nauczyciela wykonać prostych poleceń wymagających stosowania podstawowych umiejętności.
2. Uczeń nie wykazuje żadnego zainteresowania przedmiotem; bierze bierny udział w zajęciach.
3. Uczeń nie opanował wiadomości i umiejętności zawartych w podstawie programowej.
METODY POMIARU DYDAKTYCZNEGO:
1. Ćwiczenia wykonywane na lekcji.
2. Odpowiedzi ustne.
3. Odpowiedzi pisemne ( kartkówki, sprawdziany, testy)
4. Aktywność podczas pracy na lekcji.
5. Samodzielne prace uczniów.
6. Prace domowe.
Ad.1. Ćwiczenia wykonywane na lekcji.
Ocenie podlega:
-stopień samodzielności wykonywania zadania;
-końcowe efekty pracy;
-stopień zaangażowania podczas wykonywania zadania.
Ad.2. Odpowiedzi ustne.
Oceniany jest sposób rozumienia oraz stosowania podstawowych terminów informatycznych: najczęściej odpowiedź ustna związana jest wypowiedziami uczniów w trakcie dyskusji i pracy przy komputerze.
Ad.3. Odpowiedzi pisemne ( kartkówki, sprawdziany, testy)
Ocenie podlega:
-wiedza bieżąca (kartkówki);
-wiadomości i umiejętności zdobyte po zakończeniu nauki z poszczególnych działów tematycznych.
Ad.4. Aktywność podczas pracy na lekcji.
Ocenie podlega:
-aktywność ucznia w czasie zajęć;
-stopień zaangażowania podczas wykonywania zajęć;
-zainteresowanie tematem lekcji;
-przygotowanie dodatkowych materiałów do lekcji (na ocenę celującą).
Ad.5. Samodzielne prace uczniów.
Ocenie podlega:
-stopień opanowania umiejętności posługiwania się danym programem;
-stosowanie typowych rozwiązań;
-dokładność i estetyka wykonania zadania.
Ad.6. Prace domowe.
Ocenie podlega:
-umiejętność gromadzenia i wyszukiwania odpowiednich informacji z różnych źródeł.
Renata Rycombel